بوسیلهمدیر سایت / دسته‌بندی نشده / ‏0 دیدگاه

ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی نباید مانع تولید در روستاها شود

یک کارآفرین برتر در حوزه اقامتگاه بوم‌گردی گفت: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی نباید باعث شود جامعه روستایی از تولید دست‌ بکشد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر صادق کاظمیان در همایش بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بوم‌گردی خراسان رضوی که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طبق تحقیقات بزرگترین راه انتقال داوطلبانه منابع از مردم غنی به فقیر، گردشگری است.
وی عنوان کرد: در سال 1950، 25 میلیون گردشگر در دنیا وجود داشته که در سال 2030 این تعداد به یک میلیارد و 800 میلیون نفر می‌رسد و در سال 2050 به بیش از 4 میلیارد گردشگر خواهد رسید. همچنین گردشگری در بین صنایع بزرگ دنیا از صنعت سوم یا چهارم به صنعت دوم  جهان ارتقا خواهد یافت و بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت خواهد بود.
موسس اقامتگاه بوم گردی ارگ رادکان در مورد تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی گفت: تعداد اقامتگاه‌های کشور حدود چهار سال قبل کمتر از 100 عدد بود اما اکنون به 750 اقامتگاه دارای مجوز رسیده است. در برخی از استان‌ها برای بیش از 200 اقامتگاه بوم‌گردی مجوز صادر شده است که البته این تعداد جدا از اقامتگاه‌های بدون مجوز است و در برخی از شهرستان‌ها بیش از 50 اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد.
وی ادامه داد: در خراسان رضوی 16 اقامتگاه در شهرستان‌های نیشابور، مشهد، خواف، تایباد و … وجود دارد که از جمله ارزش‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توان به حفظ منابع محیط‌زیستی، حفظ فرهنگ جوامع، توانمندسازی جوامع محلی و افزایش اشتغال اشاره کرد.
کاظمیان گفت: اقامتگاه‌ها کمترین تاثیر منفی را بر محیط طبیعی دارند.
وی با بیان اینکه باید در معماری اقامتگاه‌های بوم‌گردی از مصالح بومی استفاده کرد افزود: اقامتگاه‌هایی که از معماری و مصالح بومی استفاده نمی‌کنند در گروه اقامتگاه‌های بوم‌گردی قرار نمی‌گیرند که البته در این خصوص باید اشاره کرد که استان ما از جمله استان‌هایی  است که اقامتگاه‌های آن از بهترین معماری‌ بومی برخوردار است.
این کارآفرین برتر روستایی یادآور شد: اقامتگاه‌های بوم گردی باید روش‌هایی را برای بازیافت زباله خود داشته باشند و از تولیدات و مواد غذایی روستای خویش استفاده کنند و به جامعه روستایی و اقتصاد آن کمک کنند. ارایه غذا و نوشیدنی محلی و اجرای نمایش و موسیقی سنتی از جمله دیگر خدمات اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.
وی با بیان اینکه در اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم می‌توان میراث فرهنگی، هم صنایع دستی و هم گردشگری را در یک زمان مشاهده کرد، اضافه کرد: گردشگران هنگام مراجعه به این مراکز، تمام 24 ساعت خود را در اقامتگاه می‌گذرانند بنابراین باید برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که تمام وقت آنها را پر کند.
وی درخصوص جامعه میزبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی تاکید کرد: مهمترین اصل، مشارکت اعضای خانواده میزبان و جامعه محلی در تمام فعالیت‌های یک اقامتگاه بوم‌گردی است و اگر خانواده میزبان مشارکت نکنند در هدف خود و میزبانی از گردشگران موفق نخواهند بود.
کاظمیان گفت: اگر هدف میزبانان از  ایجاد اقامتگاه تنها کسب درآمد باشد قطعا نتیجه خوبی کسب نخواهند کرد و در اینجا اهمیت میهمان‌نوازی نیز آشکار می‌شود. ضمن این که باید اشاره کرد در برخی از روستاها و شهرستان‌ها اقامتگاه‌های بوم‌گردی باعث تغییر مشاغل شده و آنها از تولید به طور کلی دست کشیدند و به مشاغل خدماتی پرداختند که این امر در اصفهان مشاهده شده است.
این کارآفرین تصریح کرد: از دیگر آسیب‌های مرتبط با اقامتگاه‌ها، افزایش بدون ضابطه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که این بلا در صنعت گردشگری متاسفانه حادث شده و ممکن است در سطح کلان نیز رخ دهد.